torsdag 16 juni 2016

Taiohae walk!

När bjöd du senast in en främling från gatan?
Här händer sånt när man är ute och luftar sina ben.
Någon som roppar, Eeey are you a sailor? Yes... When you go back come by and I will give you some bananas... Ok!
Efter en lång promenad i det som skulle varit förorter till Taiohae om det varit en stad, men det är ingen stad, utan det är förorterna som är Taiohae. Så börjar det bli dags att vända åter mot ett "svalkande" bad i havet om sina 29 grader.
Som sagt så kliver jag in på bananmanens tomt där han fortfarande står i kängor,sarong,t-shirt och kör med sin röjsåg.  Det är lite svalt den här årstiden så nu har dom strumpor på sig förklarar han. Det är killen som jobbar i kassan på sjukhuset, och just nu har han några dagar ledigt och pysslar i trädgården, vilket alla verkar göra här. Det klipps å sammlas löv som eldas både till höger å vänster!
Vi går en runda och kollar in hans husbehovs odlingar av, mango, papaya, bananer, fikon och någon stor grön frukt med mjuka taggar. Två ordenliga banan stockar lastar han på mig och en sån där grön med mjuka taggar.  Men innan jag får tacka för mig sitter vi ner på verandan och delar en pompeliomus med hans fru. Jag visar lite bilder från Sverige och vi talar om hur varmt det är här och hur inte varmt det är i Sverige.
I övrigt verkar dom ha samma problem som vi har i norden, familjens tonåringar hänger på byn och röker å dricker. Dom har bara en mycket längre säsong för utomhusfylla här.
Nu ska jag snart gå å ta hand om Angie som börjar få tillbaka livsgnistan och baugetsuget efter operation av blindtarmen. Fortfarande på sjukhuset antaglige åter i båten imorgon!
/Kapten


1 kommentar:

  1. Ni får göra sånadär baguetter med chokladkräm och jordnötssmör och bananer så ni går upp lite i vikt igen :) nu har ni ju massa bananer.
    Hälsa och krama Angie

    SvaraRadera