fredag 14 juli 2017

Timor

Dags att lämna den "tråkiga" och enkla västvärlden och bli en "bole" i Indonesien 
(bole = turist/vit/västmänniska, inget ont menat).

Jag lämnar Darwin 12 timmar tidigare än planerat och anländer ca 1 dygn senare än planerat. Det här är den långsammaste seglingen jag gjort, dygns sämsta 63nm... 6 timmar låg jag å drev å bara hade det skönt, så under 6 timmar så flyttades jag ca 0,6nm.
Men man ser helt andra grejer när man seglar långsamt, den stora hajen som cirkulerade runt båten och som bara väntade på att jag skulle hoppa i hade jag aldrig sett om jag gjort 6-7 knop ner för vågorna. Lika så med havs ormarna, som verkar leva mitt ute i ingenstans. Sådant ser man bara när havet är lugnt. :)  Det är även stora grund områden mellan 20-150m från Darwin och lite mer än halva vägen, sedan blir det tvär djupt och mer normalt med 1km eller så under båten.



Seglandes in i solnedgången på väg mot Kupang.

Australia Border Force hälsade på dom första 3 dagarna ut från Australien,  dom håller koll på en.

Haj runt båten och haj på kroken... den åkte i igen, fick 2st.
Mer ätbart, spanish makrel. Käk för en vecka.

Havs ormar, såg flera stycken.  Sådant man bara ser när man seglar myyyycket långsamt.
Timor i soluppgång.  Bara lite kvar till Kupang.
Kupang.

För er som seglar och undrar hur det funkar med clearance.
Jag pratade med en annan båt som var här och dom använde en agent och tyckte det var krångligt ändå... Men du behöver inte använda någon agent, det ska gå bra iallafall. Jag gjorde någon mellan variant och betalade en liten slant för att en "agent" skulle hänga med runt till dom olika ställena. Lätta pengar för honom. Oavsett så ha mängder med kopior på allt.
Här är första gången som jag använder våran egen gjorda crew list, alla andra länder har sina egna papper annars.
Så först, det är helt ok att lämna dingen på stranden, pannlampa å öskar och reserv bensin ligger kvar efter 10tim på stranden, väldigt safe helt enkelt.
Clarera in:
1. Hitta en taxi, tim pris eller hyr den hela dagen, 4-6 timmar borde räcka.
2. Immigration, visum i passet och stämpling i crew listen, för ett förlängningsbart visum, besök först banken och köp ett sådan, 35usd.
3. Quaratine, lite pappers arbete, inga konstigheter.
4. Custom, mer pappers arbete och du får en tid som dom kommer och besöker båten, förhoppnings vis samma dag.
5. Customs besöker båten, kollar på solnedgågnen å sånt.
6. Dagen efter till baka till customs för att hämta customs clearance.
5. 24 timmar innan du lämnar Kupang så måste du till Port office och fixa en port clearance, ta med alla papper.  Port office ligger nära Customs, 5-600m. Ta en buss mot Tenau, kostar ca 1-2kronor.

Det är en hel del väntande på rätt person, typ chefen som ska stämpla din papper eller bara långsamt arbete, kopierande.
Men så länge man är duktig på att le och kan vara glad så får man många nya vänner, vet man något om Zlatan så är du kung. Man kan passa på att lära sig lite indonesiska, som. Saya suka bir och Saya dati Swedia = Jag tycker om öl och jag är från sverige.
Lunch kan man hitta för 14kronor om man frågar efter roomak makur eller warung, frågar du efter en resturang så hamnar du på något fancy ställer för en typisk "bole".


Yngsta customs grabbarna jag stött på. Lika mycket fotande av solnedgången som av båten. Helt klart emot mutor å "gåvor". Hörde man något om mutor så ville dom ha det rapporterat med namn på vem som försökte.
Är dom små så.... Engelska praktikanter på immigration.

Finns inte så mycket att se i själva stan, men stan i sig är "instant love", det är smutsigt varmt å svettigt och så långt från ordnade Sverige som man kan komma, men det är ju det man vill se. Alla vill prata med dig om litet å stor och det är riktigt kul :)  Och det bästa du är nästan ensam turist.

Kidsen (17-24år) har som hemläxa att hitta någon som inte är här är från kupang och sedan intervjua personen för att öva på engelskan, i det här fallet är det ju jag som är den enda turisten här (nästan). Det är rätt kul, dom filmar med mobilen och jag svarar på samma 5-8 frågor med ca 20 personer ( delat på 3 tillfällen).  Vet inte vem som har mest kul jag eller kupangisarna, och alla ska ta en bild brevid mig, åååå  dom e sååååå små :)

Ett av ungdoms gängen och en rätt trött seglare.

Mitt nya crew?
Stadens största buss...

... och stadens minsta konservburksbuss.

En annan intressant grej som störde mig lite, ingen störe kontroll och omhändertagande av skräp. Jag köper en Magnum , den klart billigaste under resan. Tar av plasten runt och ser mig om efter en pappers korg, men icke. Så jag frågar säljaren, å han tar emot skräpet, vänder sig om och tar två steg, böjer sig halvt ner å släpper det på marken där det direkt blåser iväg.... Så när fiskarna dör i haven och dom inte har någon att äta så får dom fan inget bidrag av mig iallafall.

Har du någonsin suttit å funderat på Bali... och känt att du är tvingad att åka dit men gärna skulle hoppa över... (för mycket turister) Men måste man så måste man.


Exakt nu drar jag upp ankaret och seglar iväg mot Sumba!

Terima kasik.


1 kommentar:

  1. Du ser ut att ha det ganska bra som en av de få turisterna där.
    Kul med haj på kroken. Släpptes de i för att man inte vill/får äta dem eller?
    Underligt med vattenormar så långt ut, roligt att du fick något positivt av att vinden lyste med din frånvaro. Tur för oss och otur för hajen att du stannade i båten :)

    SvaraRadera