tisdag 12 juni 2018

Hemma igen!!! Nästan...

Tillbaka på Azorerna efter nästan 3 år på haven, men bara 16 dagar från Bermuda. Det är ju alltid skönt att kliva iland och få ta en lite promenad å så... Men det blev lite mer än en liten promenad. Dagen efter landstigningen så blev det en liten lårdödar-promenad upp på Portugals högsta berg, Pico 2351 m! Så receptet för det är att angöra Horta 1600, drick 1, 2 eller 4 ankomstöl, ta färjan till Madalena 0730, ta en taxi till "basecamp" på 1100 någonting metrar, å börja gå.
Så efter ett snabbt stop i Horta, där nästan alla angör efter överfarten så seglar jag vidare till min starthamn, Praia da Vitória på ön Terceira. Hemma! Dyker jag inte upp i Sverige lite senare i år så leta där. Men nu är det snart dags att segla vidare mot Irland eller Yttre Hebriderna. Är det bra väder så seglar jag nog på och är det för jävligt så seglar jag på, så blir det stopp på Irlands västkust så ska det nog vara lite sådär lagom dåligt väder bara. Vi får se.
Cya

En lite film från överfarten, börjar och slutar med lugnt väder, däremellan så är det en mix av vind å väder.



Pico!

Toppen på Pico.

Äntligen uppe.


Jonas & Adde å jag 2351 m upp.
Terceira.

Hemmahamnen Praia da Vitória.

Folknöje, kolla på 5 killar som springer omkring med ett rep.


1 kommentar:

  1. Dramatisk segling. Tack för att du delar med dig med ett stänk av din humor :-)

    SvaraRadera