tisdag 12 september 2017

14 dagar till havs

Coocos Keeling till Rodrigues.
Efter 2060 nautiska mil, 14 dagar, några säsonger med tv serier, ett gäng böcker och en jäkla massa fisk och lika mycket vatten över båten som under så är jag framme på Rodrigues.
Första veckan eller så var väldigt blöt med mycket vind och stora sjöar spolandes över båten. Seglandes med 3 rev på storseglet och en liten bit på focken så fick man tillbringa den mesta tiden inne i ett mjukt hörn av båten med att läsa eller kolla genom några tv serier. 
Fisket i Indian ocean är fantastiskt, släng ut och du har fisk inom en timme. Eller bara plocka inspolade flygfiskar ur sittbrunnen, men då får man va snabb innan dom spolas ut igen. Bättre sent än aldrig har jag börjat salta och torka fisk, släng på lite peppar med saltet och man har ett perfekt öl snacks. :)

En del vågor smäller in i sidan med sådan kraft att man undrar om man blivit överkörd av ett tåg. Det kan vara helt "lugnt" en ganska lång tid men helt plötsligt kommer trippelvågen och sköljer över båten. En natt vaknade jag av en dusch genom tak ventilerna, mysigt överraskning.
Men det har inte bara varit blåsigt och stora vågor, jag hade några timmar (!) med lugnt väder. 

Bilder och lite positions rapporter.
Dag 1.
Pos 12.13S 96.02E UTC 11:15 28 Augusti
Redan seglat 51nm, bra fart ca 7,5knp.
Lite störig sjö till å från men inte så farligt. Vind runt 25knp tror jag.
Fångat en till Wahoo på ca 130cm så nu är kylen fylld igen och jag har lite fisk på tork. Blir kul å se hur det går.
Dag 2
Pos 12.41S 93.21E UTC 1200 26 Augusti
Blåsigt idag (30-40knop), fortfarande 3 rev och bara lite på focken. snitt fart idag 6.62knp.
Dag 4
Pos 13.49S 89.10E UTC 0600 28 Augusti
Päronkakan snart klar. Nu har det nästan slutat forsa vatten över båten, men ibland kommer det en våg som dundrar in i sidan!
Sol idag, det behövs för min torkning av fisken, tar tid när d är mulet.
Har börjat kolla på en engelske komediserie, Gavin&Stacy, lite rolig.
Dag 4
Pos 13.56S 88.31E UTC 1215 28 Augusti
Klart lugnare nu. Första dagen som man kan stå ute utan att bli dyngblöt.
3rev, nästan hela focken på sb sida och en liten skvätt av genuan utspirad på bb sida. Fart ca 6,5+knp.

Dag 6
Pos 15.09S 83.56E UTC 0630 30/8
Drog upp en lagom stor Mahimahi så nu har jag fisk några dagar till :)
Lite mindre vind och vågor så jag passar på att ta mig lite extra söder ut så man kan falla av och seglar bra även när det blåser mer och vinden vrider mer sydligt.
Dag 9 
Pos 18.28S 73.13E UTC 0950 3/9
Bakat russinbröd idag , lika som jag gjorde en regnig dag på sydön NZ, det händer inte så ofta inte... :) nomnom. Svårt att sluta äta när man börjat bara.
Dag 11
Pos 19.58S 69.22E UTC 1200 5/9
Blankt hav! Puttrar på för motor i 4knp. Tankar å batterier är fyllda sedan länge...
Har mött ett ordentligt regnväder för några timmar sedan, men nu e d fint igen.
Dag 12 
Pos 19.49S 67.11E UTC 1200 6/9
Vind går så sakta från SW och närmare S. Fisken tog slut igår så idag drog jag upp en normal stor MahiMahi på 130cm. Mer torkad fisk på G, med peppar på :D. Både den saltade och salt/peppar fisken funkar fint som snacks. 
Dag 14
Land i sikte!!!


1 kommentar:

  1. Skönt att kunna gömma sig i kojen med böcker o serier när det blir för blött. Det är min plan för höstens regnväder. :)

    SvaraRadera