lördag 4 augusti 2018

En längre paus från långseglingen....

....som man säger.

Nynäshamn blev sista hamnen på den här resan och där fick jag ett fint mottagande av en stor samling vänner och familj på bryggan. Äntligen fick jag en chans att använda flaggspelet och hissa en del av dom gästflaggor som jag använt. Ska man gå i mål så ska man göra det ordentligt!

Nu är jag "hemma" eller vad man nu ska säga, fast jag har ju varit hemma hela tide bara på lite andra platser här i världen.
Just nu jag någon stans i gränsen mellan  om Kairos är hemma eller om det är lägenheten i Solna som är det. Det är iallafall fler nycklar på korkbollen än tidigare och dingen färderna börjar bytas ut mot resor med pendeltåg.  Kairos ligger in klämd mellan 2 bommar och rycker lite i tamparna och undrar lite va fan d är som händer, helt plötsligt ska man ligga tjudrad  när man tidigare kunnat segla fritt. 

Sådant man märker efter en sån här resa  är att alla hemma har telefonen i näsan och halv och springer med stressade steg mot tåg eller buss, ta nästa, kanske kommer du 4 minuter  senare.
Jag saknar fotpumpen i köket hemma när man bara ska ha lite vatten och så kommer det både kalt och varmt vatten ur kranen inte som i båten där kalt vatten finns i kylen, varmt på spisen och ljummet å kranen. Världen förändras.

Nu har jag haft några nätter i lägenheten och vi har städat Kairos. Souvenirer,några snäckor(Angie) och utgången medecin har rensats ur Kairos och båten börjar bli redo för nästa resa jordenrunt. Psssst hon är till salu.
Just nu är jag ute å rastar Kairos några dagar i skärgården. Man får ju passa på innan vintermörkret lägger sig som en våtmatta och innan man lyckas snubbla över ett jobb.

Förändringens tid... 
Btw, det kommer minst ett inlägg till lite senare i höst, men lite siffror på bland annat antal ankringar å seglade mil å sådan kul för den som vill läsa om 3 år i sifferform.
cya

Vad är upp och ner på Fårö?

Sveriges längsta samanhängande Raukomårde, 3,5km!

Lugnet själv, liten fiske by på Fårö, Lauter.

Ankomst till Stockholmsskärgård.

Flaggor i top.
Skål på bryggan.

Skärgårdsegling man måste ju hålla kolla här.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar