onsdag 25 juli 2018

Det närmar sig

Ibland händer det mer mellan blogg inläggen än vad som är brukligt. Den här gången så började jag med att lämna Skottland och alla sälkompisar och Lasse på Arianna för att segla runt Cape Wrath i mycket lugnt väder. Kollar man tidenvatten tabellerna ordentligt å räknar lite så kan man pricka in med ström både runt Cape Wrath (ca 1-3knop) men det viktigaste är att träffa rätt i flowet mellan Skottland och Orkney, Pentland Firth där det kan vara upp till 16knop!!! Jag hade 5-6knop i några timmar, hade jag haft det emot så hade jag seglat åt fel hål. Över Nordsjön mot Norge och resans dyraste duchar á 40kr för 10min. Angie mönstrar på och jag seglar flykting båt mot Sverige. Svenska kustbevakningen ville helst borda oss och leta efter mul å klövsjuka innan vi fick komma in. Som tur var så var det lite för grovsjö utan för Göteborg. Enligt dom själva så hade dom en helg med extra pådrag för att kontorllera fritidsbåtar, men saningen är nog mer att dom är tvugna att vissa upp sig så dom kan säga att dom faktist gör något och inte bara nöter på byxbaken.
Sedan drar vi snabbt av västkusten och hamnar i Falsterbokanal tydligen är det där man träffar andra långseglare, det är där det händer. Just nu går jag om kring som i en Keno dragning och bara väntar på att någon ska börja ropa nummer. Är i Visby och hälsar på Nerthus som har en paus från långseglingen som man kallar det när man kliver iland.

Nu är det inte långt kvar till civiliserade trakter.
ETA för Nynäshamn är Lördag kl 1400, kommer uppdatera när det närmar sig. Så alla som vill komma å säga hej och drick sin medhavda öl på bryggan och spana på Kairos är välkomna! Btw finns goda räkor på rökeriet i Nynäs.
cya

Cape Wrath

Ordentligt med ström vid Pentland Firth.

Norge!

Kolla ingen gästflagga!

Varberg, där tiden har stannat.

Seglar under resans 3e bro.

Stora Karlsö, här vill dom ha 150kr för ankring (på riktigt).  Seglar vidare.

Utholmen har 2 träd, ett ligger ner. Ön Luktar fågelskit och lite får, seglar vidare mot Visby.

07/2015 Solna i arbetskläder, 07/2016 Söderhavet, 07/2018 Vrångö.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar