lördag 7 juli 2018

Högtrycket hänger kvar.

Fint och kallt väder.
När jag tänker på segling på Skottska västkusten så tänker jag mig dimma, regn och ett å annat blåsigt lågtryck som drar in från atlanten. Men just i år så är det bara fint väder med blå himmel, sol och någon enstaka vind som ger dig en halv dags segling. Enligt lokal befolkningen så har dom aldrig haft en sådan sommar. Men det är kallt,mellan 12-15 grader i havet.
Det är lite som att segla i fjällen förutom att folk bor i slott och det finns en å annan pub och grabbarna går omkring i kjol. Fantastisk natur med allt från delfiner och säl till massor med fåglar som Puffins och White tailed Eagel.
En av dom bättre skyddade ankringarna och tuffa vikar jag besökte är på ön Rona. I den sydvästliga (Acairseid Mhor) viken där har man många ankrings möjligheter och kan vänta ut vilket väder som helst tillsammans med sälar och en å annan örn. Vill man uppleva det här utan att segla hit med egen båt, så ta en tur med Sea Flower från Skye, www.seaflowerskye.com .

Några öar kvar, sedan mot Norge.


Ön Rum.

Ankringen på Rum.

Rums övergivna slott, möblerat och klart med allt från soffor till djurskin och jakt trofeer.

Ibland går man upp tidigt för att gå med strömen.

Går långsamt att segla i det här vädret.

Sist jag åkte under en bro var i Panama.

Mycket fiskebåtar och det mesta skeppas till spanska tapas resturanger.

Rona.

Viken på Rona, Kaiors uppe till höger i bild.

Ronas kyrkogrotta som användes fram 1912 innan dom byggde en riktig kyrka.

Säl hög.

Äntligen lite vind.

Fjällsjö eller havsvik?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar