söndag 1 juli 2018

Blå himmel och sol så långt ögat når, en å annan pub och några får.

Första hamnen på Irland blir Broadhaven ankrad långsides med Arianna utan för Ballyglas fiskeläger där dom fiskar krabbor och annat som dom får upp. 2 bakis grabbar från sjöräddningen ger oss lift in till "stan" där vi hittar både affärer och en pub mer än så behöver man ju inte efter några dagar på havet. 0300 morgonen efter så rycker vi upp ankaret för att få en liten stund med vind och prickar in högvatten  vid ankomst till nästa hamn som gör att vi kan ta en genväg där det är lite för grunt vid lågvatten.
Arranmore är en liten ö med lite mer sommargäst stämning, flera pubar/resturanger och affärer. En vandring till öns "topp" om man kan kalla 300någonting en topp, ger iallafall en bra utsikt runt skärgården här. Ser även min andra fotbolls match någonsin, Sverige spöar tillslut grabbarna med lustiga hattar och 2 glada svenskar sitter på en i övrigt tom pub. Btw Irland är som bekant för många inte med, dom är nog rätt dåliga på fotboll senast dom var med i vm var 2002.

Efter metropolen Arranmore så siktar jag på den nästan öde ön Gola Island. Några sommarfiskegubar som komenterar min insegling och undrar hur bra sjökort jag har, tydligen blev dom lite imponerade. Sedan gör jag en mycket dimig segling upp till Skottland, på med radar alarm och korta sovpass. Tillslut vrider vinden över till mer varma vindar från SE och dimmar skingras på morgon kvisten. Havet är fult av liv, maneter, fåglar, delfiner och en stor gråboj som guppar upp och ner med morrhår och ögon, en stor nyfiken gråsäl.
I skrivande stund på ön Rum.

Broadhaven fiskeläger.

Krabfångsten som hlls vid liv i väntan på transport.

Mot puben!

Sjukt att solen nästan är uppe 0300, jag är för långt norrut.

Irländs skärgård.

Här hänger jag upp på "fjället"

Gola Island.



Tog en promenad och hittade det här.

Havsvattenmelon, eller?

På minsa sida ön var det hur fint som helst, men runt hörnet...

Lugnt väder.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar