söndag 2 september 2018

The end....

...eller början på något nytt.

Det här är antagligen slutet på den här bloggen för den här gången. Kairos är såld till en blivande långseglare. Så den gula båten lämnar Sverige nu i höst och svänger vidare på rodret genom världshaven. Vid det här laget så hittar hon själv så för Johan som är ny kapten på Kairos så är det bara att hänga med.

Sista dagarna med Kairos bjuder på regn ....

...och på sol.

Ny kapten på Kairos. Lycka till Johan.

Vardagen börjar komma ifatt, förrådet är genomgånget både 1 och 2 gånger. Kläderna passar nästan fortfarande och man hittar mycket som man undrar varför man sparade på. På återvinings centralen hittar vi lika bra som i söderhavet och på måndag (imorgon) böjar jag jobba.

Lite siffror och statistik på både segling och kostnader för dom som gillar statistik. Min/våran segling runt jorden har tagit 3 år, närmare bestämt 1070 dagar och seglad sträcka blir 40729nm (75430km) från Azorerna via Panam-NZ-SA-Azorern och hem till Sverige.  Medelhastigheten till havs räknat på 250 hel dygn till havs ger en dygns distan på 123,5nm. 30% av resan är längre seglingar, men räknar jag med alla korta seglingar så har jag seglat 50% av dagarna.

• 40729nm seglat.
  • 190 ankringar.
  • 21 marinor.
  • 15 mooring.
  • 37 länder.

När man är ute och seglar kan man gör av med hur mycket pengar som helst. Vi har lagat den mesta maten ombord och reparerat nästan allt på båten själva förutom några segel och svetsjobb. Total kostnaden bör stämma ganska bra men kostnads fördelning kan vara lite skev då vi tidvis använt mycket kontanter och konto utdragen är inte alltid helt enkla att läsa ut om gäller supermarket eller en pub etc. Under 2015 och 2016 var vi 2 personer efter det 1.

Ska du sälja en båt? Låt köparen använda den här.

lördag 4 augusti 2018

En längre paus från långseglingen....

....som man säger.

Nynäshamn blev sista hamnen på den här resan och där fick jag ett fint mottagande av en stor samling vänner och familj på bryggan. Äntligen fick jag en chans att använda flaggspelet och hissa en del av dom gästflaggor som jag använt. Ska man gå i mål så ska man göra det ordentligt!

Nu är jag "hemma" eller vad man nu ska säga, fast jag har ju varit hemma hela tide bara på lite andra platser här i världen.
Just nu jag någon stans i gränsen mellan  om Kairos är hemma eller om det är lägenheten i Solna som är det. Det är iallafall fler nycklar på korkbollen än tidigare och dingen färderna börjar bytas ut mot resor med pendeltåg.  Kairos ligger in klämd mellan 2 bommar och rycker lite i tamparna och undrar lite va fan d är som händer, helt plötsligt ska man ligga tjudrad  när man tidigare kunnat segla fritt.

Sådant man märker efter en sån här resa  är att alla hemma har telefonen i näsan och halv och springer med stressade steg mot tåg eller buss, ta nästa, kanske kommer du 4 minuter  senare.
Jag saknar fotpumpen i köket hemma när man bara ska ha lite vatten och så kommer det både kalt och varmt vatten ur kranen inte som i båten där kalt vatten finns i kylen, varmt på spisen och ljummet å kranen. Världen förändras.

Nu har jag haft några nätter i lägenheten och vi har städat Kairos. Souvenirer,några snäckor(Angie) och utgången medecin har rensats ur Kairos och båten börjar bli redo för nästa resa jordenrunt. Psssst hon är till salu.
Just nu är jag ute å rastar Kairos några dagar i skärgården. Man får ju passa på innan vintermörkret lägger sig som en våtmatta och innan man lyckas snubbla över ett jobb.

Förändringens tid...
Btw, det kommer minst ett inlägg till lite senare i höst, men lite siffror på bland annat antal ankringar å seglade mil å sådan kul för den som vill läsa om 3 år i sifferform.
cya

Vad är upp och ner på Fårö?

Sveriges längsta samanhängande Raukomårde, 3,5km!

Lugnet själv, liten fiske by på Fårö, Lauter.

Ankomst till Stockholmsskärgård.

Flaggor i top.
Skål på bryggan.

Skärgårdsegling man måste ju hålla kolla här.

onsdag 25 juli 2018

Det närmar sig

Ibland händer det mer mellan blogg inläggen än vad som är brukligt. Den här gången så började jag med att lämna Skottland och alla sälkompisar och Lasse på Arianna för att segla runt Cape Wrath i mycket lugnt väder. Kollar man tidenvatten tabellerna ordentligt å räknar lite så kan man pricka in med ström både runt Cape Wrath (ca 1-3knop) men det viktigaste är att träffa rätt i flowet mellan Skottland och Orkney, Pentland Firth där det kan vara upp till 16knop!!! Jag hade 5-6knop i några timmar, hade jag haft det emot så hade jag seglat åt fel hål. Över Nordsjön mot Norge och resans dyraste duchar á 40kr för 10min. Angie mönstrar på och jag seglar flykting båt mot Sverige. Svenska kustbevakningen ville helst borda oss och leta efter mul å klövsjuka innan vi fick komma in. Som tur var så var det lite för grovsjö utan för Göteborg. Enligt dom själva så hade dom en helg med extra pådrag för att kontorllera fritidsbåtar, men saningen är nog mer att dom är tvugna att vissa upp sig så dom kan säga att dom faktist gör något och inte bara nöter på byxbaken.
Sedan drar vi snabbt av västkusten och hamnar i Falsterbokanal tydligen är det där man träffar andra långseglare, det är där det händer. Just nu går jag om kring som i en Keno dragning och bara väntar på att någon ska börja ropa nummer. Är i Visby och hälsar på Nerthus som har en paus från långseglingen som man kallar det när man kliver iland.

Nu är det inte långt kvar till civiliserade trakter.
ETA för Nynäshamn är Lördag kl 1400, kommer uppdatera när det närmar sig. Så alla som vill komma å säga hej och drick sin medhavda öl på bryggan och spana på Kairos är välkomna! Btw finns goda räkor på rökeriet i Nynäs.

Cape Wrath

Ordentligt med ström vid Pentland Firth.

Norge!

Kolla ingen gästflagga!

Varberg, där tiden har stannat.

Seglar under resans 3e bro.

Stora Karlsö, här vill dom ha 150kr för ankring (på riktigt).  Seglar vidare.

Utholmen har 2 träd, ett ligger ner. Ön Luktar fågelskit och lite får, seglar vidare mot Visby.

07/2015 Solna i arbetskläder, 07/2016 Söderhavet, 07/2018 Vrångö.

tisdag 24 juli 2018

Nörjä Svärje

Angie här!

Eftersom seglingsbeskrivningar skiljer sig stort från varandra och Benny äntligen har fått fart på sina inlägg så tänkte vi ruska om med en dubbeluppdatering.

I norska Kristiansand köpte vi dyr burköl, ännu dyrare havremjölk och svinbillig rökt makrill. Jag hörde även någon muttra om exceptionellt dyr motorolja, vilket man kan tycka att de borde langa billigt på tapp jämte sin Hansa-bira. Snåla ålar! Fredag 13e var vi på väg att släppa marinan när en norsk båt tar sig in och ska granna upp sig. Han missar efter några försök sin boj i lovart, driver ner mot vår, fångar den och stänger därmed in oss med sin bojlina. Vilken han sedan själv fastnar i. Och spottar och fräser frenetiskt med sin bogpropeller för att ta sig ur. Går inte. Han driver bara närmre och närmre Kairos vindroder, trasslar om möjligt in sig ännu mer och sitter nu fast i tre båtars bojtampar. Två båtar bär av, en snubbe hoppar i, tre killar bogserar upp och en liten grabb guppar runt i sin dinge och rycker hjälplöst i ormboet av tampar som hänger på bojen. Kaptenen springer omkring med nya, assnygga, svarta mjuka tampar på däck, som han inte gör fast ordentligt innan de ska fästas på bryggan. Kvinnan står på sitt däck ovanför mig och ser skräckslaget på när jag besudlar deras vita däck med min fot som Saknar Snygg Seglarloafer. Det löste sig till slut och vi håller gott avstånd till norrmän med högblanka segelbåtar.

Men vafan, nu har ni läst om nya öar och schysst downwindssegling. Men blir aldrig någon sjösjuk? Johorå! Worry not, Angie har kräktips på gång! Jag har periodvis poppat Postafen som snacks, men minnet är kort och Nordsjön obarmhärtig. (Sjösjukan går ju permanent över efter 3-4 månader, sen är det väldigt sällan som den infinner sig på bussen till jobbet.) Och mitt vassa tips till dig som har en benägenhet att hänga som en liten disktrasa över relingen; Pasta. Torrt och utan sås eller lull-lull. Bara pasta. Du kan lugnt sitta och knapra på bit för bit med blicken fäst i fjärran, och, Och! Det hoppar upp i en liten degtuss och kommer på sin höjd att kännas som att du har slickat på en bit wellpapp. Smidigt!

Nåväl. Världsomseglaren från Solna satte sina potertoter på Vrångö och smällde en GB-glass. Sen köpte vi räkor från en GÖRGO FESKEHANDLARE, eftersom vi är stockholmare så fick vi pizzaräkorna som legat längst. Byn på Vrångö är en sjukt fin liten sommarpärla med trevliga klippor och toaletter precis överallt. Typiskt värt om du gillar vacker natur och inte drabbas av lappsjuka eller uttråkning i första laget, eller om du vill sitta iförd polotröja och med blicken i fjärran och se svår ut, medan din bok inte skriver sig själv på skrivmaskinen i stugan du hyrt.
Utanför Varbergs fästning finns en stor och fin ankring innanför hamnpiren med 4-5m asnice sandbotten. Men eftersom svenskar är flockdjur och härmapor så betalar man hellre pengar för att ligga och trängas vid bryggan, och vi kunde ligga själva och fundera på en ockupation av fästningen. Hur ser försvaret ut - skulle någon ens knyta näven i fickan? Finns det någon app för att avfyra kanonerna? Chansen att lyckas är ändå rätt stor. Vi valde mellanmjölksmedelvägen och betalade lite inträde för att titta på Bockstensmannen, spana på knappen som man tror rev upp ett hål i huvudet på Karl XII och... Tja, se en och annan foppatoffel på semester och själva hasa runt lite i presentshopen.

Seglingen till Falsterbo gick lite fortare än väntat, med lite medström och ett jävla tryck i seglen så gjorde vi typ 6-7 knop under hela natten. Vi stack på eftermiddagen, och på morgonkvisten passerade vi under Öresundsbron och fotade vindkraftverk som ett par riktiga turister. Tanken var att vi skulle passera någon gång på kvällen... Här får jag ett inhopp på jobbfronten, så nu får Benny segla vidare själv, igen. Nesligt att missa den bästa biten i Sverige, men vafan man ska ju ha råd med sittbrunnsbiran också!

Och världen, den är ju som bekant liten. Några timmar innan vi ska lämna Falsterbokanalen åt varsitt håll så förtöjer en ny båt bakom oss. Det seglande läkarparet som vi hade SSB-kontakt med när jag låg och ruttnade i en sjökoj med en ännu mer röten blindtarm. Grymt kul att få visa att man sprattlar och lever, och med deras hjälp. Tack!

//a

Kairos genom kanalen - mot Östersjön!

lördag 7 juli 2018

Högtrycket hänger kvar.

Fint och kallt väder.
När jag tänker på segling på Skottska västkusten så tänker jag mig dimma, regn och ett å annat blåsigt lågtryck som drar in från atlanten. Men just i år så är det bara fint väder med blå himmel, sol och någon enstaka vind som ger dig en halv dags segling. Enligt lokal befolkningen så har dom aldrig haft en sådan sommar. Men det är kallt,mellan 12-15 grader i havet.
Det är lite som att segla i fjällen förutom att folk bor i slott och det finns en å annan pub och grabbarna går omkring i kjol. Fantastisk natur med allt från delfiner och säl till massor med fåglar som Puffins och White tailed Eagel.
En av dom bättre skyddade ankringarna och tuffa vikar jag besökte är på ön Rona. I den sydvästliga (Acairseid Mhor) viken där har man många ankrings möjligheter och kan vänta ut vilket väder som helst tillsammans med sälar och en å annan örn. Vill man uppleva det här utan att segla hit med egen båt, så ta en tur med Sea Flower från Skye, www.seaflowerskye.com .

Några öar kvar, sedan mot Norge.

Ön Rum.

Ankringen på Rum.

Rums övergivna slott, möblerat och klart med allt från soffor till djurskin och jakt trofeer.

Ibland går man upp tidigt för att gå med strömen.

Går långsamt att segla i det här vädret.

Sist jag åkte under en bro var i Panama.

Mycket fiskebåtar och det mesta skeppas till spanska tapas resturanger.

Rona.

Viken på Rona, Kaiors uppe till höger i bild.

Ronas kyrkogrotta som användes fram 1912 innan dom byggde en riktig kyrka.

Säl hög.

Äntligen lite vind.

Fjällsjö eller havsvik?

söndag 1 juli 2018

Blå himmel och sol så långt ögat når, en å annan pub och några får.

Första hamnen på Irland blir Broadhaven ankrad långsides med Arianna utan för Ballyglas fiskeläger där dom fiskar krabbor och annat som dom får upp. 2 bakis grabbar från sjöräddningen ger oss lift in till "stan" där vi hittar både affärer och en pub mer än så behöver man ju inte efter några dagar på havet. 0300 morgonen efter så rycker vi upp ankaret för att få en liten stund med vind och prickar in högvatten  vid ankomst till nästa hamn som gör att vi kan ta en genväg där det är lite för grunt vid lågvatten.
Arranmore är en liten ö med lite mer sommargäst stämning, flera pubar/resturanger och affärer. En vandring till öns "topp" om man kan kalla 300någonting en topp, ger iallafall en bra utsikt runt skärgården här. Ser även min andra fotbolls match någonsin, Sverige spöar tillslut grabbarna med lustiga hattar och 2 glada svenskar sitter på en i övrigt tom pub. Btw Irland är som bekant för många inte med, dom är nog rätt dåliga på fotboll senast dom var med i vm var 2002.

Efter metropolen Arranmore så siktar jag på den nästan öde ön Gola Island. Några sommarfiskegubar som komenterar min insegling och undrar hur bra sjökort jag har, tydligen blev dom lite imponerade. Sedan gör jag en mycket dimig segling upp till Skottland, på med radar alarm och korta sovpass. Tillslut vrider vinden över till mer varma vindar från SE och dimmar skingras på morgon kvisten. Havet är fult av liv, maneter, fåglar, delfiner och en stor gråboj som guppar upp och ner med morrhår och ögon, en stor nyfiken gråsäl.
I skrivande stund på ön Rum.

Broadhaven fiskeläger.

Krabfångsten som hlls vid liv i väntan på transport.

Mot puben!

Sjukt att solen nästan är uppe 0300, jag är för långt norrut.

Irländs skärgård.

Här hänger jag upp på "fjället"

Gola Island.

Tog en promenad och hittade det här.

Havsvattenmelon, eller?

På minsa sida ön var det hur fint som helst, men runt hörnet...